Blog
Voor Fotografen

Waar fotografeer ik mee?

Een veelgestelde vraag van andere fotografen is welke apparatuur ik gebruik om mijn foto's te maken. Een logische vraag, want je kan er een hoop van leren. In dit artikel leg ik jullie uit welke apparatuur ik gebruik, maar ook vooral waarom ik hiervoor heb gekozen.

Waar fotografeer ik mee?

Welke fotografische apparatuur gebruik ik op bruiloften?

Of je nou als amateur of professioneel fotograaf werkt,de keuze voor een camera en lenzen is een ingrijpende omdat ten eerste de apparatuur niet goedkoop is en ten tweede een keuze wordt gemaakt voor de komende jaren. Voor een amateur wordt dit het werkpaard die de komende jaren gebruikt gaat worden en waarmee je te gekke foto's gaat maken die je helpt herinneringen vast te leggen van alle belangrijke dingen in het leven. Voor een professionele fotograaf is dit nog veel belangrijker, omdat deze camera de foto's gaat maken waarmee een inkomen gegenereerd wordt. Het maken van een foute keuze heeft dan dus ook een extreem grote impact op het persoonlijke leven.
Het is daarom begrijpelijk dat als je een mooie foto ziet, je wilt weten met welke camera deze is vastgelegd en hoe de foto is gemaakt. Toch is het belangrijk om te weten dat de apparatuur maar een deel van het creatieve geheel is en spelen omstandigheden, nabewerking en vooral de fotograaf zelf een cruciale rol in de uiteindelijke foto.
Ook hebben we het geluk dat het moeilijk is een slechte keuze te maken. Camera's zijn tegenwoordig zo goed dat zelfs telefoons in de juiste omstandigheden een toffe foto kunnen maken. Het gaat daarom meer om de details die elke camera of merk bied die een doorslaggevende factor kunnen zijn tot het nemen van een beslissing.

Mijn keuze

Ik geef maar direct antwoord op de vraag waarmee ik bruiloften fotografeer:

Bodies

  • Nikon D750
  • Nikon D850

Lenzen

  • Tamron 15-30mm f/2.8
  • Tamron 35mm f/1.4
  • Nikon 58mm f/1.4
  • Nikon 105mm f/1.4

Flitsers en hulpmiddelen

  • 4x Yongnuo flitser
  • Remotes om de flitsers te controleren
  • Magmod flash tools om het licht te vormen
  • Statieven, klemmen, harnas, schoonmaakset, etc.

Voor mij is de keuze voor deze combinatie van bodies en lenzen een proces. Dit is nu mijn setup, maar die kan later weer veranderen. Ik ontwikkel mezelf constant en daarmee ook mijn fotografie, het is daarom logisch dat ook maar apparatuur hier in meegroeit.

In deze blogpost ga ik dieper in op de keuze voor mijn huidige apparatuur en leg ik uit waarom ik die keuzes heb gemaakt. Mijn mening is altijd persoonlijk en daarom is het aan te raden dat als je mijn foto's mooi vindt, je niet mijn apparatuur één op één kopieert. Zoals ik al zei is de camera namelijk maar een klein deel van het creatieve geheel en moet de apparatuur ook bij jou als persoon en bij jouw fotografische stijl passen.

Waarom Nikon?

Een simpel antwoord:

Het was mijn eerste keuze...

En dat klinkt misschien gek, maar zo is het echt gegaan omdat ik jaren geleden ooit de keuze heb gemaakt om een Nikon DSLR te kopen, de Nikon D3100. Het was mijn eerste serieuze camera en mijn werkpaard om in die tijd alle foto's te maken voor het modeblog dat mijn vrouw op internet bijhield. Hij was gebruiksvriendelijk, auto-stand werkte prima en hij maakte fantastische foto's.

Toen het tijd was voor een nieuwe camera ben ik bij Nikon gebleven om de simpele reden dat ik tevreden was en ik het geld niet had om ook al mijn lenzen opnieuw te kopen. Lenzen zijn soms wel met adapters te gebruiken op camera's van andere merken, maar heb mij hier expres van weerhouden omdat de adapters vaak de functionaliteit beïnvloeden. Daarnaast was ik gewoon tevreden met mijn camera, dus waarom switchen naar een ander merk?

Het was door de upgrade dat ik de waarde begon in te zien van de bodies van Nikon. In dit prijssegment worden kwaliteit, functionaliteit en ergonomie echt verbetert ten opzichte van de goedkopere modellen en komen de kwaliteit van het merk echt goed naar voren. Zo werd ik verliefd op het dubbele draaiwiel, zowel voor als achter waarmee je snel settings kan aanpassen, voelden de knoppen en de plaatsing van de knoppen veel logischer, zag ik een dramatische verbetering in het autofocus systeem en voelde de camera over het algemeen gewoon veel lekkerder in de hand.

De keuze voor Nikon is dus een combinatie van toeval en persoonlijke voorkeur. Toeval omdat het toevallig mijn eerste keuze was en persoonlijke voorkeur omdat ik de waarde begon in te zien van de functies die de camera bied.
Dat wil niet zeggen dat andere merken deze functionaliteit niet bieden. Canon had toen ook prima bodies met fantastische autofocus en knoppen op exact de juiste plekken en hoewel ik er verder geen onderzoek naar heb gedaan, ga ik er vanuit dat ook andere merken prima producten aanboden.

De bodies

Uiteindelijk ben ik dus uitgekomen bij de Nikon D750 en D850. Beide fantastische bodies met hun eigen voor en nadelen. Ik zal de belangrijkste punten van elke camera benadrukken en uitleggen waarom ze goed werken in de bruidsfotografie.

D750 vs D850

Sensor (24 MP vs 45 MP)


De D750 heeft een 24 MP sensor en de D850 een 45 MP sensor. Hoewel de D850 een veel betere sensor heeft zal je er rekening mee moeten houden dat het ook betekent dat de fotobestanden veel groter zullen zijn. Dit betekent niet alleen meer opslag wat nodig is in de camera, maar ook op de computer. Hou ook rekening met langere tijden om de files te kopieëren en exporteren. De D850 geeft wel opties ook wat kleinere files op te slaan, maar hier zitten voor en nadelen aan die in dit artikel uitvoerig beschreven worden:

Klik hier


Ik kies voor de grotere files en hou rekening met de gevolgen. Het grote voordeel van meer MP is natuurlijk dat je veel verder kan croppen zonder dat je teveel resolutie weggeeft en dit voordeel vind ik belangrijker dan het nadeel van de grotere files.
Toch houdt de D750 24 MP sensor nog extreem goed stand vergelijken met de D850 sensor. Hij is 3 jaar ouder en hoewel het ISO bereik van de sensor minder groot is, is hij in weinig licht met hoge ISO's soms zelfs nog wel iets beter dan de D850 (hoewel het verschil extreem klein is). Dit komt simpel uitgelegd doordat de sensor van beide camera's fysiek even groot is, maar omdat er op de D750 minder pixels te vinden zijn, ze dus een groter oppervlak op de sensor innemen en daarmee dus ook meer licht opvangen. In dit geval werken de minder Megapixels van de D750 dus eigenlijk in z'n voordeel.


Autofocus

Hier wint de D850 het van de D750. Het autofocus systeem in deze camera is simpelweg beter. Er zit een fantastische tracking functie in de D850 die het het scherpstellen op bewegende objecten veel gemakkelijker en preciezer maakt. Bovendien zijn er meer scherpstelpunten en zijn er ook meer 'crosstype' punten die gevoeliger zijn. Scherpstellen bij weinig licht werkt ook simpelweg iets beter dan bij de D750. Kortom, voor bruidsfotografie echt een enorme plus omdat er vaak veel momenten in een hele korte tijd vastgelegd moeten worden.

Liveview

Hier wint de D850 het ook van de D750. Er zitten wat handige functies in zoals focus peaking die handmatige scherpstelling in liveview een stuk makkelijker maken. Ook tijdens een fotoshoot is dit handiger omdat ik simpelweg sneller het shot heb waar ik naar op zoek ben.

Scherm

Beide camera's hebben een kantelbaar scherm, wat echt super welkom is. Ik schiet vaak dicht bij de grond dus maak hier ook veel gebruik van. De betere liveview functie op de D850 is daarom gebruiksvriendelijker en ook is het scherm zelf gewoon beter. Het is scherper en bovendien een touchscreen, wat in enkele gevallen ook voordelig kan zijn, bijvoorbeeld om even snel te checken of een foto echt goed scherp is door snel in te zoomen.

Functionaliteit

Hier wint de D850 het maar net in vergelijking met de D750. Er zijn net iets meer knoppen op logische plekken en er is bovendien een joystick om autofocus punten mee te verstellen. De D750 heeft deze joystick niet. Daarnaast voelen de knoppen gewoon net iets logischer geplaatst en schiet het gewoon fijner daarom.

Ergonomie

Dit is waar Nikon altijd erg sterk in is en ik vind de ergonomie van beide camera's fantastisch. De D850 is wel stukken groter, iets wat ik op bruiloften liever heb omdat het in combinatie met de grote lenzen toch wat beter in de hand ligt. De D750 daarentegen is nog steeds prima en vanwege zijn formaat ook de camera die mee gaat op reizen.

Details

Er zijn een hele hoop kleine details waarin beide camera's nog van elkaar verschillen. Zo gaat de D750 niet verder dan 1/4000 sluitertijd terwijl de D850 tot 1/8000 gaat. De D850 heeft verlichte knoppen op de achterkant wat handig kan zijn in het donker. Ze hebben allebei 2 card slots, maar de D850 heeft een XQD en een SD slot. XQD is sneller, maar flink duurder en dus iets wat meegenomen moet worden in de afweging. De D750 heeft een ingebouwde flitser, de D850 niet. De viewfinder van de D850 is wat groter en helderder, etc.
Allemaal kleine verschillen, maar ze kunnen net de doorslag geven om te kiezen voor de één of de ander.

Prijs

En dit is waar het grootste verschil tussen de twee camera's te zien is. Momenteel wordt de D850 verkocht voor 3100,- en gaat de D750 voor slechts 1229,- de winkel uit. Natuurlijk vereist de D850 ook nog investering in de veel duurde XQD kaarten en is het daarom eigenlijk vooral een camera voor de professionele fotograaf.


De indruk bestaat nog steeds bij mensen dat wanneer ze een dure camera hebben, er ook gelijk garantie is voor goede foto's. Het omgekeerde is echter waar! Hou er rekening mee dat een duurdere camera ook veel meer en technisch ingewikkeldere opties heeft dan de goedkopere camera's. De automatische standen die in consumenten camera's te vinden zijn bijvoorbeeld, zijn niet eens aanwezig in de D850 en ook de manier waarop je de camera bedient is veel ingewikkelder. Maak daarom een goede afweging of je wel klaar bent voor die nieuwe body. Heb je alles uit je huidige body gehaald wat er inzit en gaat de nieuwe body echt mooiere foto's opleveren? Als dat het geval is, go for it!

Lenzen

De keuze voor mijn collectie lenzen is een lang proces geweest. Toen ik net begon met fotografie ging ik voor hetgeen wat iedereen deed, een standaard kitlens met nog een extra zoomlens erbij. Hoewel niet de beste opties in kwaliteit, waren het misschien wel de beste opties om van te leren. Omdat de lenzen weinig licht binnenlaten kan het nog wel eens een uitdaging zijn bij schemering een goede foto te maken. Ook zorgen voor die mooie zachte onscherpe achtergrond is lastig met deze lenzen en ze dagen je daarom juist extra uit om te kijken hoe je met deze tools toch een bepaald effect kan creëren. Bovendien zijn aspecten als compositie en het anticiperen op momenten niet of bijna niet te verbeteren met hele goede lenzen en leer je dus ook een hoop op die vlakken.

Na een aantal jaar vond ik het toch tijd voor een upgrade. Ik kocht een standaard f/2.8 zoomlens (voor een crop sensor camera) en een 85 f/1.8 prime en zag direct een enorm verschil in de kwaliteit van mijn foto's. De lenzen waren een stuk scherper en de wereld van de onscherpe achtergronden werd veel toegankelijker. Ook dit bracht weer nieuwe uitdagingen met zich mee, met de prime lens kon ik immers niet meer zoomen en moest ik opeens gaan lopen voor een ander standpunt. Ook werd het steeds belangrijker om mijn scherpstelling goed onder controle te hebben. Want hoe kleiner het gebied dat een foto scherp is, des te moeilijker wordt het om hem op de juiste plek scherp te krijgen.

Na een aantal jaar begon het serieuze werk. Ik was inmiddels al flink aan de weg aan het timmeren als fotograaf en vond dat het nodig was echt eens even goed te investeren in glas. Mijn volgende twee lenzen waren de 50mm f/1.8 en 70-200 f/2.8. De keuze voor de 50mm was simpel en eigenlijk een no brainer vanwege het feit dat hij in de aanbieding was en maar 180,- kostte op dat moment. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt van deze keuze. Deze lens is zoveel waar voor z'n geld dat ik hem eigenlijk aan iedereen aanraad die net even wat serieuzere foto's wil maken en wil upgraden van de standaard kitlenzen.
De 70-200 f/2.8 is echter een ander verhaal vanwege z'n prijs. Hoewel ik de Tamron G2 versie heb gekocht en daarmee al flink bespaarde vergeleken met de originele Nikon versies, was hij alsnog niet goedkoop, toendertijd zo'n 1500,- euro. Ik heb hem eigenlijk met een hele slechte reden gekocht; Omdat andere fotografen hem ook gebruikte, wilde ik hem ook hebben. En hoewel er niks gelogen is over deze lens qua scherpte, snelheid en functionaliteit, weet je ook dat als je een lens gebruikt die bijna iedereen gebruikt, dat het een factor minder is waarin je je kan onderscheiden van andere fotografen. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische lens en ik heb hem nog steeds. Ik gebruik hem echter alleen niet meer voor bruiloften omdat het een lens is die niet meer bij mijn stijl past. Hij komt nu nog vooral van pas als ik commerciële opdrachten doe waarbij ik koste wat kost het shot moet hebben en waarbij mijn persoonlijke stijl veel minder belangrijk is.

Dat brengt mij tot de lenzen die ik wél gebruik voor mijn bruiloften. Het zijn er 4 en allemaal hebben ze een specifieke rede waarom ik ze gebruik. Toch hebben ze allemaal één ding gemeen en dat is dat het weinig gebruikte lenzen zijn in de bruidsfotografie.

Tamron 15-30mm f/2.8

Toch een zoomlens, maar wel één die een unieke foto kan maken door zijn ultra-wijdhoek. Op 15mm is deze lens op z'n best en door de vervorming aan de randen wordt de aandacht echt naar het midden gezogen. Ik gebruik dit effect heel erg graag in mijn portretten en bovendien is het een erg handige feature bij feesten waar iedereen extreem dicht op elkaar staat. Het feit dat de lens kan zoomen tot 30mm is mooi meegenomen, want op deze manier kan hij ook fungeren als backup voor mijn 35mm lens.

Tamron 35mm f/1.4

Dankzij de 70-200 f/2.8 en 15-30mm f/2.8 ben ik toch een beetje verliefd geworden op Tamron lenzen. Prijs/kwaliteit is nergens anders te vinden, zelfs niet bij Sigma. Want hoewel Sigma fantastische lenzen maakt mis ik bij de Art series toch datgene wat je alleen maar kan omschrijven als 'karakter'. En dit is iets waarin Tamron met zijn 35mm f/1.4 met vlag en wimpel in is geslaagd, terwijl het ook nog eens één van de technisch beste 35mm lenzen op de markt is. Zelfs bij f/1.4 is hij extreem scherp, autofocus is supersnel en accuraat (na fine tuning op een DSLR) en hij voelt simpelweg als een tank. Het karakter wat deze lens heeft is ook uniek, fantastisch mooie 'bokeh' en een gevoel dat je krijgt als je naar de resultaten kijkt dat ik nog niet eerder ervaren heb.
De 35mm lengte is daarnaast natuurlijk ook ideaal voor bruiloften omdat het erg dicht in de buurt komt bij hoe wij als mensen de wereld door onze ogen zien. Daardoor geven foto's gemaakt met een 35mm altijd dat gevoel alsof je er echt bij bent.

Nikkor 58mm f/1.4

Karakter, dat is precies waar het om gaat bij deze lens. En hoewel ook technisch prima, is karakter toch de focus geweest toen Nikon deze lens ontwikkelde ter ere van de oude 58mm f/1.2 'noct' uit de jaren 70. Deze lens is nu nieuw voor mij in 2020 en vult het gat tussen mijn 35mm en 105mm. Ik heb er nog geen bruiloften mee geschoten, maar in privégebruik zie ik al waarom deze lens geprezen wordt. Hij geeft echt een unieke look aan de foto door de onscherpe achtergrond en de manier waarop scherp in onscherp overloopt.

Nikkor 105mm f/1.4

En als we het dan toch over unieke lenzen hebben, de Nikkor 105 f/1.4 was de eerste in z'n soort. Nog nooit eerder was er een 105mm f/1.4 gemaakt voor fullframe camera's toen deze lens uit kwam. Inmiddels heeft Sigma wel een soortgelijke lens ontwikkeld, maar als je polsen je lief zijn raad ik aan om toch voor de Nikon versie te gaan (De Sigma heeft z'n eigen statiefbevestiging, dat zegt genoeg). Hoe dan ook, weer een unieke lens vanwege het feit dat hij (nu inmiddels samen met Sigma) de enige in z'n soort is. Daarnaast is hij ook technisch extreem goed en doen de foto's werkelijk pijn aan je ogen zo scherp zijn ze. Toch is het een lens waar je mee om moet leren gaan, hij is alsnog erg groot en door de flinke stukken glas die erin zitten is autofocus niet erg snel. Ook is 105mm een lengte waar je aan zal moeten wennen.

Dus waarom uiteindelijk nu deze 4 lenzen? Het antwoord is simpel:

Ze zijn uniek.

Het zijn niet de gebruikelijke lenzen waar iedereen aan denkt wanneer je het over bruidsfotografie hebt en dat is exact waarom ik ze juist wél gebruik. Als ik het over mijn unieke stijl heb, dan zijn deze lenzen daar ook zeker een onderdeel van. Het is misschien niet de enige factor die een fotograaf onderscheid, maar wel een factor die er toe doet. Daarnaast hou ik van primes omdat ze meehelpen een stijl te bepalen en je als fotograaf verplichten om na te denken over je shot omdat je niet kan zoomen.

Ik adviseer deze lenzen daarom ook niet perse voor degene die dit lezen, maar raad je liever aan zelf vooral op onderzoek uit te gaan. Experimenteer en kijk wat het beste bij jouw stijl past. En als dat toch meer gebruikelijke lens is, dan is dat ook gewoon prima. Er zijn namelijk nog veel meer aspecten waarin je je als fotograaf kan onderscheiden.

Flitsers en accessoires

Om in alle omstandigheden goede foto's te kunnen maken zijn flitsers cruciaal, maar daarnaast kunnen ze natuurlijk ook gebruikt worden voor creatieve doeleinden. Als bruidsfotograaf wordt je betaald om de dag op een zo mooi mogelijke manier vast te leggen en het verhaal te vertellen. Soms is aanwezig licht daarbij echt voldoende, maar wat als dat niet zo is?  Neem je als fotograaf dan maar genoegen met slechte foto's? Het antwoord is natuurlijk nee en daarom zal je ook moeten investeren in flitsers en de tijd om de techniek te leren.
Tijdens het feest gebruik ik eigenlijk altijd flitsers en stel ik er 4 op. Met de radiotrigger op mijn camera kan ik ze vervolgens extern af laten gaan om te zorgen dat ik op de dansvloer goed belichte foto's krijg. Maar natuurlijk zijn ze ook creatief te gebruiken tijdens een portretshoot en gebruik ik ze zelfs vaak tijdens voorbereidingen omdat huiskamers in de vroege ochtend nou eenmaal niet mooi belicht zijn.
Ik heb de keuze gemaakt voor Yongnuo flitsers, die doen hun werk prima en zijn niet duur. En omdat ze niet duur zijn vind ik het niet erg om er wat nonchalanter mee om te gaan. Zo vind ik het prima om ze op een statief in het water te zetten, iets wat ik bij een flitser van 1000,- euro uit mijn hoofd zal laten. Keuze voor flitsers zijn er echter genoeg en je kan eigenlijk bijna nergens de mist mee ingaan. Daarnaast gebruik ik ook de nodige modifiers van Magmod om het licht te vormen en te gebruiken zoals ik dat wil.
En natuurlijk de nodige statieven, klemmen en een harnas waar beide camera's aan bevestigd zijn waardoor ik altijd klaar ben om onverwachte momenten vast te leggen die bij bruiloften zo vaak voorkomen.

Tot zover deze blogpost.
Vond je het nuttig om te lezen hoe ik mijn fotografie aanpak? Neem contact op en deel je mening, ik ben benieuwd wat jij vindt van mijn aanpak!

Scroll door voor meer artikelen die jullie helpen bij het voorbereiden van jullie bruiloft.

contact

Als jullie nog aan het oriënteren zijn is het misschien beter eerst even mijn gratis brochure aan te vragen. Hier deel ik veel meer informatie over mijn werkwijze, voordeelpakketten en extra's die jullie allemaal kunnen verwachten als jullie mij boeken.

Zijn jullie al overtuigd neem dan gerust contact op via onderstaand formulier.

Brochure / Datum-check

Vul dit formulier in voor het aanvragen van de gratis brochure, een snelle datum-check of allebei.

Misschien zijn jullie echter al overtuigd en willen jullie direct afspreken. Dat kan ook!
Neem dan gerust contact door op de button hieronder te klikken en jullie gegevens achter te laten.